Sunday, September 12, 2010

mari muhasabah diri...=)

Sahabat-sahabatku, yg amat kukasihi sekalian.....

Aku sayang pada anda semua...

Hanya kerana ALLAH....

Berjuta kemaafan dipohon, andai anda terguris dgn kata2 ku nanti,

Hnya krn ALLAH aku menasihati,

Hnya krn aku mengasihi anda semua....

Agr kita tdk akan MERANA di SANA nanti...

Aku syg pd anda smua,

Oleh sbb itulah nota ini ditulis,

Agr kita tdk DI SEKSA d AKHIRAT sana.......

Andai selepas ini, shbt2 skalian ingin memusuhi sy krn coretan ini, terpulanglah...

Saya dh nekad utk memahamkan anda..

Krn ALLAH...tiada lain,,,,....krn DIA...krn sy sygkan anda semua...percayalah..........

Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran. Kalau kita tidak berdakwah..kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak.


sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf,surah ke 7,ayat ke 164:

Dan (ingatlah) ketika suatu umat diantara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan(pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu,dan supaya mereka bertakwa".

Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.(Al-Baqarah ayat 42)

Dengarlah rintihan hatiku ini...................

Sahabat2 ku.............

Tidakkah anda merasa kasihan apabila melihat bayi2 dan janin2 dibuang dimerata tempat????

Tidakkah anda menangis apabila anda melihat bayi2 dan janin2 itu digonggong oleh anjing yg sdg kelaparan...????

Tidakkah anda merasa sayu apabila anda melihat mereka dihurung oleh lalat, dan semut????

Tidakkah anda sedih apabila mendengar betapa tragisnya adik NURIN JAZLIN yang dibunuh, diliwat, serta di masukkan TIMUN ke dalam kemaluannya.....????

Tidakkah anda merasa hiba apabila anda melihat semua itu????

Adakah anda sudah tidak punya belas kasihan???

Saya pasti, anda masih punya perasaan itu.......

Anda tau, apa sebabnya berlakunya kepincangan akhlak di kalangan remaja sekarang????

Anda tau mengapa bayi2 dan janin2 dibuang dimerata-rata tempat????

Anda tau, mengapa terjadinya ZINA d meratatempat????

Adakah anda tau, mengapa terjadinya pembunuhan kejam adik NURIN JAZLIN?????

Adakah anda tau, mengapa terjadinya semua itu???

Adakah anda tau mengapa.....???

Semua itu adalah angkara manusia sendiri....

Yakni kita sebagai insani.....

Kerana terlalu menurut HAWA NAFSU sendiri.....

Kita adalah INSAN yg telah berjanji sejak alam rohlagi.....

Kita berjanji akan MENTAATI SEGALAPERINTAH-NYA.....

Adakah kita melakukan segala yg DIA perintahkan dan pertanggungjawaban-NYA???

Adakah kita telah meninggalkan segala yg dilarang-NYA???

Sama-sama kita renungkan..............


AURAT perlu ditutup,

MALU perlu dijaga,

IMAN perlu dipelihara,

AKAL perlu diguna,

NAFSU perlu dikawal........


Itu adalah suruhan ALLAH....

Bukan OMONGAN KOSONG shja...

Atau aku hnya mnyatakan utk menyakitkan hati anda semua......

TIDAK......!!!! TIDAK SAMA SEKALI........!!

Maksud AURAT: AURAT ADALAH BAHAGIAN-BAHAGIAN ANGGOTA BADAN YG PERLU DITUTUP DARIPADA DILIHAT.

AURAT WANITA : SELURUH TUBUH BADANNYA, KCUALI MUKA DAN TAPAK TANGAN SAHAJA..! PAKAIANNYA PULA, TIDAK JARANG, TIDAK KETAT, TIDAK PENDEK, SEHINGGA BOLEH MENAMPAKKAN PERHIASANNYA...

TUDUNG PERLU DILABUHKAN AGAR MENUTUPI " DADA", BKN DADA...MAAF,SY PERLU CKP...SY TAU, ANDA FHAM MKSD SY...'DADA' PERLU DITUTUP OLEHKAIN TUDUNG DARI 5 ARAH PANDANG.. DARI KIRI, KANAN, ATAS, DEPAN, DAN BELAKANG!!!! SY SYGKAN ANDA, KRN ITULAH SY BERTERUS TRG, AGR ANDA TDK SALAH FAHAM....TUDUNG, SERTA PAKAIAN KITA PULA,TIDAK BOLEH KETAT(MENAMPAKKAN BENTUK TUBUH), DAN JARANG..


LIHAT (SURAHAN-NUR AYAT 31), YANG BERMAKSUD:

"Dan Katakanlah Kepada Para Perempuan YgBeriman, Agar Mereka Menjaga Pandangannya, Dan Memelihara Kemaluannya, DanJanganlah Menampakkan Perhiasannya(Auratnya), Kcuali Yg (Biasa) Terlihat. DanHendaklah Mereka Menutupkan Kain Kerudung Ke Dadanya, Dan Janganlah MenampakkanPerhiasannya(Auratnya), Kcuali Kpd Suami Mreka, Atau Ayah Mereka, Atau Ayah SuamiMereka, Atau Putra-Putra Mereka, Atau Saudara-Saudara Laki Mereka, AtauPuta-Putra Saudara Laki Mereka, Atau Putra-Putra Saudara Perempuan Mereka, AtauPerempuan (Sesama Islam) Mereka, Atau Hamba Sahaya Yg Mereka Miliki, Atau ParaPelayan Laki-Laki(Tua) Yang Tdk Mmpunyai Keinginan (Trhdp Perempuan), AtauAnak-Anak Yg Belum Mengerti Tntg Aurat Perempuan. Dan Janganlah MerekaMenghentakkan Kakinya Agar Diketahui Perhiasan Yg Mereka Smbunyikan. DanBertaubatlah Kamu Semua Kpd Allah, Wahai Org2 Yg Beriman, Agr Kamu Beruntung."


AURAT LELAKI PULA: DARI PUSAT HINGGA LUTUTSAHAJA, NAMUN, RAMAI YG MEMAKAI SELUAR PENDEK, APABILA DUDUK, TERNAMPAKLAHKEDUA LUTUT MEREKA. AURAT LELAKI DR PUSAT HINGGA LUTUT, KPD SEMUA GOLONGAN,YAKNI SESAMA KAUM(LELAKI), SESAMA ADIK BERADIK, KPD ORG BUKAN ISLAM, MAHUPUNKELUARGA. TETAPI, KITA SEHARUSNYA MENGIKUT NABI MUHAMMAD S.A.W, YG AMAT MENJAGA AURATNYA.


Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka.Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.(Surah Al-Ankabut,Surah 29, ayat 38)


AURAT ORANG ISLAM ADALAH SAMA DGN AURAT SEPERTI YG SY NYATAKAN DIATAS, TERHADAP ORG KAFIR.. PEREMPUAN, MASIH AURATNYA SELURUH ANGGOTA BADAN, KCUALI MUKA DAN TAPAK TGN, DAN AURAT YG RINGAN. LELAKI PULA, DARI PUSAT HINGGA LUTUT JUGA, AURATNYA KPD ORG KAFIR. TETAPI,AURAT WANITA ISLAM SESAMA WANITA ISLAM ADALAH HANYA DARI PUSAT HINGGA LUTUT SHJ.. TETAPI, TETAP TDK BOLEH MENAMPAKKAN "LUTUT" ANDA, YAKNI MEMAKAI SELUAR PENDEK.

'HANYA' DGN SUAMI ISTERI YG SAH SHJ YG TDK ADA BATASAN AURAT..JD, KALAU ANDA NK BERSEKSI2, TUNGGU KAWEN YA?? TIDAK BERDOSA LANGSUNG! MALAHAN LAGI MENDAPAT PAHALA, SERTA REDHO ALLAH! SUBHANALLAH..!! BETAPA DIA INGIN KITA BAHAGIA..=)


Sesiapa Yg Mendedahkan Auratnya, Allah Akan AzabMereka Itu Dgn Api Neraka.. Anda Masih Ingat Pd Peristiwa Isra'&Mikraj???? Dimana RASULULLAH S.A.W Melihat Terdapat Banyaknya Wanita-Wanita Yg Diseksa KrnMendedahkan Aurat, Krn Derhaka Pd Suami, Juga Krn Derhaka Pd ALLAH! Sy Syg AndaSemua..Oleh Krn Itulah Nota Ini Ditulis..Agr Kita Boleh Bersama-Sama Berada Di Dalam Syurga ALLAH...!! Amin...


Perempuan Yg Menampakkan Buah Dadanya(Sama Ada Hanya NmpkBentuk@Real), Akan Dicucuk Dgn Besi Neraka Yg Panas, Dan Dipanggang McmBarbeque!!!!!!!! Sanggupkah Anda????? Perempuan Yg Menampakkan Betihnya,TgnnyaYakni Lengan, Tengkoknya, Atau Bahagian Bdn Lain Yg Allah Perintahkan Kpd Kita Utk Menutupnya, Akan Dipanggang Mcm Barbeque Juga!!! Sanggupkah Anda???????? Perempuan Yg Walau Menampakkan Sehelai Rambutnya Pun Sudah Berdosa, Apatah Lg Satu Kepalanya???? Anda Tau Berapa Helai Rambut Yg Berada Di Atas Kepala Anda??? Mereka Akan Dibakar Rambutnya, SehinggaMendidih Otaknya!! Sanggupkah Anda????


Sesiapa Yg Berzina, D Akhirat Nanti, KemaluannyaAkan Menjadi Sebesar Bukit Uhud! Samaada Lelaki Mahupun Perempuan.. Anda Tau Besar Mana Bukit Uhud????? Marilah kita sama2 bertaubat, sebelum terlambat..dunia sudah semakin tua, umur kita semakin meningkat, masa semakin pantas berlalu.... bertaubatlah sebelum terlambat..


Surah Al-Mulk ayat 1-3

"Maha suci allah yg menguasai(segala) kerajaan,dan dia maha kuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yg lbh baik amalnya. Dan dia Maha Perkasa,Maha Pengampun, yang menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Tidak akan kamulihat sesuatu yg tdk seimbang pd ciptaan tuhan yg maha pengasih. Maka lihatlahlah sekali lagi, adakah kamu lihat sesuatu yg cacat?"


Surah Al-mulk ayat 6-14

"Dan org2 yg ingkar kpd tuhannya, akan mendapat azab jahannam. Dan itulah seburuk2 tmpt kembali. Apabila mereka dilemparkan kedalamnya, mereka mendengar suara neraka yg mengerikan, sdg neraka itu membara, hampir meledak krn marah. Stp kali ada sekumpulan(orang-orang kafir)dilemparkan kedalamnya, penjaga2(neraka itu) bertanya kpd mereka, "Apakah belum pernah ada org yg dtg memberi peringatan kpdmu(di dunia)?" mereka menjawab,"Benar, sungguh, seorang pemberi peringatan telah datang kpd kami, tetapi kami mendustakan(nya) dan kami katakan "ALLAH tdk menurunkan suatu apapun, kamusebenarnya di dalam kesesatan yg besar." Dan mereka berkata "Sekiranya dahulukami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) tentulah kami tidak termasuk penghuni neraka yg menyala-nyala." Maka mereka mengakui dosanya. Tetapi jauhlah(dari rahmat ALLAH) bagi penghuni neraka yg menyala-nyala itu. Sesungguhnya,org yg takut kpd Tuhannya yg tdk terlihat oleh mereka, mereka meperoleh ampunan dan pahala yg besar. Dan rahsiakanlah perkataanmu atau nyatakanlah. Sungguh,Dia Maha Mengetahui segala isi hati. Apakah (pantas) Allah menciptakan itu tdk mengetahui? Dan Dia Maha Halus, Maha Mengetahui.


Masih ingatkah anda tentang peristiwa TSUNAMI???Atau anda sudah lupa??? Allah boleh lakukan apa sahaja jika DIA berkehendak!!Krn apa bala diturunkan?? Krn DIA Murka pd kita..yg selalu melanggar"peraturan" yg tlah DIA ttapkan utk kita..jd, insaflah sebelum terlambat.. DIAboleh menurunkan bala yg LEBIH DAHSYAT lg drpd TSUNAMI.. adakah kita akanterselamat?? Kalau kita sempat bertaubat, ALHAMDULILLAH.... kalu xsempat?? Kemana tempat kita?? Anda sendiri tau jawapannya.. krn kita tdk tau apa yg akanterjadi pada kita, walaupun sesaat selepas ini, esok, lusa, dan seterusnya.Kita tdk tau jangka masa kita "ditumpangkan" d dunia ini sehingga bila.. kitatdk tau, bila KHALIK(ALLAH) kita akan "menjemput" kita utk bertemu denganNYA..sudahkah kita bersedia??? Bersedia utk bertemu dgnNYA?? Bersedia utk menjawabsegala soalan2 NYA??

Tntg solat 5 waktu, yg akan disoal dahulu.. Tntgnikmat yg tlh DIA berikan?? Dapatkah kita mnjwb kesemua soalan2 NYA????


Surah Al-Mulk ayat 16&17

"Sudah merasa amankah kamu, bahawa Dia yg dilangit tidak akan membuat kamu ditelan bumi ketika ia tiba2 bergoncang? Atausudah merasa amankah kamu, bahawa Dia yg dilangit tidak akan mengirimkan badai yang berbatu kepadamu? Namun kelak kamu akan mengetahui bagaimana (akibat mendustakan) peringatan-Ku"


Surah Al-Mulk ayat 21

"Atau siapakah yg dapat memberimu rezeki jika DIAmenahan rezeki NYA? Bahkan mereka terus menerus dalam kesombongan dan menjauhkan diri(dari kebenaran).


Surah Al-Mulk ayat 23

"Katakanlah "Dialah yg menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan, dan hati nurani bagi kamu. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur. "


Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda,dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):

Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi

seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya,

ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang

tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta,lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.

Hadis riwayat al-lmamal-Bukhari dan al-lmam Muslim (Al-Imam al-Bukhari meriwayatkannya dalam(بدء

الخلق(باب ذآر الملئكة) )nombor 3036, dan dalam ( القدر ) dan dalam ( الأنبياء ) . Al-Imam Muslim meriwayatkannyadi awal kitab ( القدر) bab ( باب آيفية خلق الآدمي ) nombor 2643.).

KefahamanHadis :

1) Peringkat Pertumbuhan Janin Dalam Rahim :

Ayat-ayat yang berkaitan dengannya (Al-Haj : 5) (Al- Mu'minun :12-14)

Hikmat di sebalik kejadian berperingkat-peringkat : Sebagai pengajaran kepada manusia ... untuk mencapai tahap kesempurnaan ma'nawi mestilah melalui cara ((tadarruj)) beransur-ansur tidak gopoh atau gelojoh.

2) Ditiup Ruh :

Sepakat ulama' menyatakan bahawa ruh ditiup pada janin selepas 120 hari disenyawakan. Hikmat bagi perempuan yang kematian suami, baginya iddah selama empat bulan sepuluh hari ... bagi menjamin kesucian rahimnya(tak mengandung).

3) Menggugurkan Janin:

Sepakat ulama'menyatakan haram (setelah ditiupkan ruh) - dikira sebagai jenayah dan wajib membayar diat (denda)bila digugurkan, sekalipun mati selepas itu.

Gugurkan sebelum ditiupkan ruh - juga haram pada kebanyakan pendapat. Ada yang kata boleh tapi pendapat yang dhaif.

4) Keluasan Ilmu Allah

Maha mengetahui keadaan-keadaan makhluk sebelum dijadikan samada iman dan taat atau kufur dan maksiat,bahagia atau derita semua dalam pengetahuannya.

Ilmu Allah tidak menghalang manusia dari berikhtiar (Al- Syams: 7-10).


Pengajaran hadis:

Kejadian manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, seterusnya menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah. Kejadian manusia mesti menjadi renungan manusia yang berakal, kerana kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok bandingnya- manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal fikiran.

Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini telah diceritakan oleh lslam melaluial-Qur'an dan hadis Nabi semenjak 14 kurun lampau,tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini di zaman kemajuan sains.lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT yang mencipta makhluk ini, Dia jugalahyang Maha mengetahui rahsia kejadian mereka.

Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke bumi-rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah atau senang. Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi diakhirat. Boleh jadi dia sangat baik si sepanjang hayat - tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka, iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.


Surah Al-Hijr ayat39-50

Ia (iblis) berkata "Tuhanku,oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan(kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan merekasemuanya, kecuali hamba-hamba MU yang terpilih di antara mereka."


Mungkin anda tertanya-tanya, mengapa saya mengaitkan bab aurat tentang adik nurin jazlin,dan tentang pembuangan anak,kan?? Ada kaitannya.. bila kita tidak menutup aurat, lelaki akan teransang nafsunya, jadi apabila berlaku begitu, kemungkinan besar wanita2 itu atau wanita2 yg tidak berdosa, termasuk juga adik NurinJazlin dirogol, atau yg lebih parahnya, ada yg 'menyerahkan' diri kepada BFnya, dan kemungkinan akan lahirlah anak2 luar nikah yg tidak berdosa... anda tau berapa ramaikah anak2 luar nikah yg dilahirkan di malaysia sekarang???


STATISTIK ANAK LUAR NIKAH DI MALAYSIA

Posted on the November 27th, 2009 under Tempatan by johnjimat

Di Malaysia, anak luar nikah dalam maksud pendaftaran kelahiran terdiridaripada kanak-kanak yang dilahirkan oleh pasangan ibu bapa yang tidak berkahwin tetapi maklumat dimasukkan ke dalam daftar dan sijil kelahiran.Pendaftaran tersebut dibuat di bawah peruntukan pendaftaran kelahiran anaktidak sah taraf.

Ada sesuatu yang luar biasa pada sijil kelahiran anak tidak sah taraf.Nombor sijil yang lazimnya tertera di bahagian kanan dokumen, dicetak dibahagian bawah. Ini menunjukkan bahawa pemiliknya tidak mengetahui ayah kandungnya.

STATISTIK

Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatannama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008.

Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi,satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat!

Amat menyedihkan kerana menurut statistik pendaftaran kelahiran kelahiran anak luar nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja (1999-2003) 30,978 dari 70,430(44%) orang bayi tidak sah taraf yang dilahirkan adalah anak orang ISLAM.

Pecahan mengikut negeri:

Selangor = 12,836 orang Perak = 9,788 orangKuala Lumpur = 9,439 orang Johor = 8,920 orang Sabah = 8,435 orang

Negeri Sembilan = 4,108 orang Pahang = 3,677 orang Kedah = 3,496 orang Pulau Pinang = 3,412 orang Melaka = 2,707 orang

Kelantan = 1730 orang Perlis = 691 orang Sarawak = 617 orang Terengganu = 574 orang

JUMLAH = 70,430 orang.


sumber: http://www.topix.com/forum/world/malaysia/TS8NFMF11AE4UI756

Siapakah yg harus dipersalahkan??


STATUS ANAK DILUAR NIKAH

Posted on the November 25th,2009 under Agama by johnjimat

Semua madzhab yang empat(Madzhab Hanafi, Malikiy, Syafi?i dan Hambali) telah sepakat bahwa anak hasilzina itu tidak memiliki nasab dari pihak laki-laki, dalam arti dia itu tidak memiliki bapak, meskipun si laki-laki yang menzinahinya dan yang menaburkanbenih itu mengaku bahwa dia itu anaknya. Pengakuan ini tidak dianggap, karenaanak tersebut hasil hubungan di luar nikah. Di dalam hal ini, sama saja baik siwanita yang dizinai itu bersuami atau pun tidak bersuami. Jadi anak itu tidak berbapak. (Al Mabsuth 17/154, Asy Syarhul Kabir 3/412, Al Kharsyi 6/101, AlQawanin hal : 338, dan Ar Raudlah 6/44. dikutip dari Taisiril Fiqh 2/828.) Halini berdasarkan sabda Rasulullah: Anak itu bagi (pemilik) firasy dan bagilaki-laki pezina adalah batu (kerugian dan penyesalan). (HR: Al-Bukhari danMuslim)

Firasy adalah tempat tidur dan di sini maksudnya adalah si istri yang pernah digauli suaminya atau budak wanita yang telah digauli tuannya, keduanya dinamakan firasy karena si suami atau si tuanmenggaulinya atau tidur bersamanya. Sedangkan makna hadits tersebut yakni anakitu dinasab-kan kepada pemilik firasy. Namun karena si pezina itu bukan suamimaka anaknya tidak dinasabkan kepadanya dan dia hanya mendapatkan kekecewaandan penyesalan saja. (Taudlihul Ahkam 5/103.)


Dikatakan di dalam kitab Al-Mabsuth, Seoranglaki-laki mengaku berzina dengan seorang wanita merdeka dan (dia mengakui)bahwa anak ini anak dari hasil zina dan si wanita membenarkannya, maka nasab(si anak itu) tidak terkait dengannya, berdasarkan sabda Rasulullah: Anak itubagi pemilik firasy, dan bagi laki-laki pezina adalah batu (kerugian danpenyesalan) (HR: Al Bukhari dan Muslim)

Rasulullah telah menjadikan kerugian danpenyesalan bagi si laki-laki pezina, yaitu maksudnya tidak ada hak nasab bagisi laki-laki pezina, sedangkan penafian (peniadaan) nasab itu adalah murni hakAllah Subhanahu wa Taala. (Al Mabsuth 17/154)

Ibnu Abdil Barr berkata, Nabi bersabda, Dan bagilaki-laki pezina adalah batu (kerugian dan penyesalan)? Maka beliau menafikan(meniadakan) adanya nasab anak zina di dalam Islam. (At Tamhid 6/183 dari AtTaisir)


Oleh karena itu anak hasil zina itu tidakdinasabkan kepada laki-laki yang berzina maka :

* Anak itu tidak berbapak.* Anak itu tidak saling mewarisi dengan laki-laki itu.

Bila anak itu perempuan dan di kala dewasa ingin menikah, maka walinya adalah wali hakim, karena dia itu tidak memiliki wali.

Rasulullah bersabda, Maka sulthan (pihak yangberwenang) adalah wali bagi orang yang tidak memiliki wali? (Hadits hasanRiwayat Asy Syafiiy, Ahmad, Abu Dawud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah.)

Satu masalah lagi yaitu bila si wanita yang dizinahi itu dinikahi sebelum beristibra dengan satu kali haidh, lalu digaulidan hamil terus melahirkan anak, atau dinikahi sewaktu hamil, kemudian setelahanak hasil perzinahan itu lahir, wanita itu hamil lagi dari pernikahan yangtelah dijelaskan di muka bahwa pernikahan ini adalah haram atau tidak sah, maka bagaimana status anak yang baru terlahir itu?

Bila si orang itu meyakini bahwa pernikahannyaitu sah, baik karena taqlid kepada orang yang memboleh-kannya atau dia tidak mengetahui bahwa pernikahannya itu tidak sah, maka status anak yang terlahi rakibat pernikahan itu adalah anaknya dan dinasabkan kepadanya, sebagaimana yangdiisyaratkan oleh Ibnu Qudamah tentang pernikahan wanita di masa ?iddahnya disaat mereka tidak mengetahui bahwa pernikahan itu tidak sah atau karena mereka tidak mengetahui bahwa wanita itu sedang dalam masa iddahnya, maka anak yang terlahir itu tetap dinisbatkan kepada-nya padahal pernikahan di masa iddah itubatal dengan ijma para ulama, berarti penetapan nasab hasil pernikahan di atasadalah lebih berhak. (Al-Mughniy 6/455.)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullahmengatakan hal serupa, beliau berkata, Barangsiapa menggauli wanita dengankeadaan yang dia yakini pernikahan (yang sah), maka nasab (anak) diikutkan kepadanya, dan dengannya berkaitanlah masalah mushaharah (kekerabatan) dengan kesepakatan ulama sesuai yang saya ketahui, meskipun pada hakikatnya pernikahanitu batil di hadapan Allah dan Rasul-Nya, dan begitu juga setiap hubungan badan yang dia yakini tidak haram padahal sebenarnya haram, (maka nasabnya tetapdiikutkan kepadanya). (Dinukil dari nukilan Al Bassam dalam Taudlihul Ahkam5/104)

Semoga orang yang keliru menyadari kekeliruannyadan kembali taubat kepada Allah Subhanahu wa Taala, sesungguhnya Dia Maha luasampunannya dan Maha berat siksanya.

Status Anak Zina Di Akhirat

Oleh: Syaikh Abdullah bin Abdurrahman bin Jibrin


Diriwayatkan dalam sebuah hadits dari Abu Hurairah,ia berkata : Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam bersabda.

Artinya : Anak zina itu menyimpan 3 keburukan[Hadits Riwayat Ahmad dan Abu Daud]

Sebagian ulama menjelaskan, maksudnya dia burukdari aspek asal-usul dan unsur pembentukannya, garis nasab, dan kelahirannya.Penjelasannya, dia merupakan kombinasi dari sperma dan ovum pezina, satu jeniscairan yang enjijikkan (karena dari pezina) sementara gen itu terus menjalarturun temurun, dikhawatirkan keburukan tersebut akan berpengaruh pada dirinyauntuk melakukan kejahatan. Dalam konteks inilah, Allah menepis potensi negativedari pribadi Maryam dengan firmaNya.

Artinya : Ayahmu sekali-kali bukanlah seorang penjahat dan ibumu sekali-kali bukanlah seorang penzina [Maryam : 28]

Walaupun demikian adanya, dia tidak dibebani dosa orang tuanya. Allah Subhanahu wa Taala berfirman.

Artinya : Dan seorang yang berdosa tidak akanmemikul dosa orang lain [Al-Anam :164]

Pada prinsipnya, dosa dan saksi zina di duniadan akhirat hanya ditanggung oleh orang tuanya. Tetapi dikhawatirkan sifat bawaan yang negative itu akan terwarisi dan akan membawanya untuk berbuat buruk dan kerusakan. Namun hal ini tidak selalu menjadi acuan, kadangkala Allah akanmempebaikinya sehingga menjadi manusia yang alim, bertakwa lagi wara, dengan demikian menjadi satu kombinasi yang terdiri atas tiga komponen yang baik. Wallahu aalam.

sumber : mediamuslim. info; Fatawa Islamiyah4/125


Ya Rabbi...


Ya Rabbi...

Engkau yang Maha Kuasa atas segala sesuatu..

Engkau yang Maha mengetahui akan segala sesuatu...

Engkau yang Maha Pengasih dan penyayang...

Rahmatilah hidup kami...

Rahmatilah kami...

Redhoilah kami...

Ya Rabbi....

Hanya Engkau yang tahu,

Apa yang akan DATANG dalam hidup kami...

Apa yang akan PERGI dari hidup kami...

Apa yang akan TERJADI pada kami...

Walau saat ini,

Atau sebentar lagi...

Atau sesaat selepas ini...

Kami tidak tahu semua itu, yaAllah...

Kami tidak tahu...

Ya Rabbi...

Berdosa kami MENYINTAI yang lainselainMu...

Berdosa kami MENYINTAI mereka melebihi CINTAKU padamu....

Berdosa kami MENGINGATI mereka melebihi hatiku mengingati MU...

Padahal, Engkau yang sebenar-benarnya yang lebih layak menerima semua itu,

Kerana Kau yang MENCIPTAKAN kami....

Kau yang Menitipkan rasa cinta di antara kami...

Semua itu DATANG darimu,tuhanku...

Tetapi kadangkala hati kami ini lalai..

Kadangkala kami terleka..

Kadangkala kami terlena dibuai mimpi-mimpi indah kehidupan di dunia yang sementara ini...


Ya Rabbi...

Ampunkanlah dosa-dosa kami...

Maafkanlah kami atas kesalahan-kesalahan yang telah kami lakukan di atas bumi Mu ini...

Maafkanlah kami atas dosa-dosa kami yang menggunung tinggi...

Maafkanlah kesalahan-kesalahan yang telah kami lakukan...

Sama ada yang kami sedari atau tidak..

Sama ada yang kami sengaja atau tidak...


Ya Rabbi...

Apa lagi yang perlu ku pintadari Mu..

Apa lagi yang tidak cukup padaku...

Kerana Rahmat Mu padaku, sudahlebih daripada cukup...

Setiap dengupan jantungku..

Setiap helaan nafasku...

Setiap degupan nadiku..

Setiap titis air yang ku tegukdi kala aku kehausan...

Setiap udara yang ku hidu...

Setiap rasa yang telah Kauciptakan pada lidahku ini...

Mata yang dapat melihat alamCiptaanMu yang begitu indah....

Telinga yang dapat mendengar nama Mudilaungkan...

Hati yang dapat merasa Sedih danGembira...

Kaki yang dapat membuatkan akuberdiri untuk sujud MenghadapMu...

Hidung yang dapat menghidu rezekiyang kau berikan kepada kami...

Semua itu terlalu besar untukku...

Semua itu adalah RahmatMu tuhan...

Rahmat Mu yang melangit luas..

Yang tiada dapat kami hitungnyadengan jari jemari kami...

Yang tiada dapat kami hitungdengan segala isi dunia ini...


Tuhan...

Betapa besarnya Kurniaan-Mu padakami...

Alhamdulillah....ya Allah...

Telah lama Kau berikan rasaGembira dan Senang padaku...

Tetapi, ketika Kau memberikanaku PELUANG untuk merasa kecewa, walaupun hanya sekali Cuma...

Aku merasa terlalu lemah..

Aku merasa terlalu kecewa...

Aku merasa terlalu gundah...

Padahal, ujian itu hanyasekelumit Cuma..

Padahal, ujian itu untuk mengujikesabaran dan ketabahan hatiku..

Padahal... ujian itu hanya inginmenambah pahala ku..

Padahal, rasa Bahagia telah Kaubiarkan ia meraja dalam hati ini setelah 22 tahun lamanya...

Syukur Ya Allah..aku Masih dicintaiMu..

Syukur ya Allah...aku masih adaCinta Mu dalam hatiku...

Kau telah memimpin aku ke jalanyang lurus..


Ya Rabbi...

Tangan ini penuh dengan dosa dan noda...

Hati ini penuh dengantitik-titik dosa dan noda...

Kaki ini pernah melangkah ketempat yang tak sepatutnya aku melangkah pergi....

Aku terlalu menurut kata hatikuyang hina ini..

Aku terpedaya dengan hatiku yangjauh dari petunjukMu..

Aku terpedaya dengan pujukansyaitan durjana...

Aku terpedaya dengan kata hatiku yang BUTA..

Aku terpedaya dengan hatiku yang jauh dari Hidayah Mu...

Ampunkan dosa2 kami hambaMu yangkerdil ini...

AMIN YA RABBAL A'LAMIN....

Nukilan,

MaWaR BeRdUrI..


Tidakkah Anda Mahu Menjadi Penghuni Syurga-Nya???? Bersama-Sama Rasulullah S.A.W??? Apa Yg Anda Ingin Makan, hnya sekadar terlintas di fikiran, Semuanya Terhidang Dgn Serta Merta...terdapat 3 sungai di dalam syurga, yakni SUNGAI MADU, SUNGAI SUSU, dan SUNGAI ARAK yg tidak memabukkan.. Bg Wanita Yg Menjadi PenghuniSyurga, Dia Akan Menjadi 70000x Ganda Cantik Drpd Bidadari!! Anda Tau BagaimanaRupa Bidadari Syurga??? Tidak pernah terbayang di mata betapa cantiknya bidadari syurga..=)

Bagi kita ini, yg bnyak melakukan dosa, akan dimasukkan ke dalam neraka dahulu, serta disiksa sehingga beberapa ratus tahun di akhirat, andai kita tidak menderhakai kdua ibu bapa kita, dan kita tidak syirik padaNYA, selepas segala dosa kita sudah terbalas dengan siksaan api neraka itu, kita akan dimasukkan ke dalam syurga...=)

NAMUN................ akan terdapat COP pada dahi kita, yg menunjukkan kita pernah dimasukkan ke dalam neraka..atau bahasa mudahnya, 'bekas ahlineraka'...hu3.. mesti malu kan...??? =(

Marilah kita sama2 renungkan apa yg telah kitalakukan.... marilah kita sama2 bertaubat sebelum terlambat! =(

Maaf andai terkasar bahasa, yang baik itu daripadaALLAH, yg buruk itu dtg daripada diri saya sendiri.. sy juga punya kelemahanserta kesalahan sendiri,...saya sekadar berkongsi apa yg saya tau,,.. xbrmakna saya menasihati anda, bermaksud saya ni 'buat2 pandai', berlagak alim, mau memperkecilkan anda, tidak sama sekali.. saya akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di Akhirat nanti.. kita juga diberi tanggungjawab oleh Allah untuk menutup aurat, serta melakukan yg disuruh, dan meninggalkan yg dilarang...

TANGGUNGJAWAB = kena TANGGUNG di dunia(kna laksanakan), dan kna JAWAB di akhirat atas apa yg telah kita lakukan..=(

maaf yg teramat sangat...=(

Saya SAYANG&CINTAKAN anda semua, saya tak sanggup untuk membiarkan kita terus jauh dariNYA..

Ikhlas dari,

MAWAR BERDURI..=)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails