Sunday, September 12, 2010

SESAL PENDAPATAN TIDAK BERGUNA…………. =)

SESAL PENDAPATAN TIDAK BERGUNA………….
ADAKAH ANDA TELAH DAN AKAN MENGALAMINYA?

Ketika berusia 1 tahun,ibu menyusukan kita dengan penuh kasih sayang.Cara kita ucapkan terima kasih kepadanya hanyalah dengan menangis sepanjang malam.

Menjelang usia 3 tahun,ibu menyediakan makanan,menyuapkan makanan dan mendidik kita.Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan menumpahkan makanan ke lantai.

Apabila berusia 7 tahun,ibu belikan sebiji bola.Cara mengucapkan terima kasih ialah kita pecahkan cermin tingkap jiran.

Ketika berusia 9 tahun,ibu menghantar ke sekolah.Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan ponteng kelas.

Menjelang usia 10 tahun,ibu mengingatkan kita tentang solat.Cara kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan memberitahu bahawa orang lain pun tak solat juga.
Menjelang usia 12 tahun,ibu menyuruh membuat kerja sekolah,kita ucaokan terima kasih dengan menunggu ibu alpa untuk menonton televisyen.

Apabila berusia 13 tahun,ibu suruh pakai pakaian yang menutup aurat.Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan memberitahu bahawa pakaian itu tidak sesuai lagi.

Ketika berusia 14 tahun,ibu terpaksa mengikat perut untuk membayar wang persekolahan dan asrama,kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan tidak menulis sepucuk surat pun.Semasa cuti kita asyik mengunci pintu bilik.Apabila ibu sedang menuggu panggilan penting,kitabergayut di telefon sepanjang malam.

Menjelang usia remaja,18 tahun,ibu menangis gembira apabila mendapat tahu kita diterima masuk ke IPTA.Cara kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan bersuka ria bersama kawan-kawan.

Ketika berusia 20 tahun,ibu bertanya sama ada kita sudah ada teman istimewa atau belum,kita berkata “…..itu bukan urusan ibu.”

Setelah berusia 21 tahun,ibu memberi pandangan mengenai kerjaya,kita kata: “saya tah mahu jadi seperti bu.”

Ketika berusia 25 tahun,ibu bersusah –payah menanggung perbelanjaan majlis perkahwinan kita.Ibu menangis dan memberitahu betapa dia sangat sayangkan kita,tapi kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan berpindah jauh.

Pada usia 30 tahun,ibu menelefon memberi nasihat dan petua mengenai penjagaan bayi,kita berkata,”….itu dulu.”

Ketika berusia 40 tahun,ibu menelefon mengingatkan mengenai kenduri-kenduri di kampung,kita berkata:”kami sibuk,tak ada masa nak datang.”

Apabila berusia 50 tahun,ibu jatuh sakit dan meminta kita menjaganya,kita bercerita mengenai kesibukan dan kisah-kisah ibubapa yang menjadi beban kepada anak-anak.

Dan suatu hari,kita mendapat berita ibu meninggal dunia! Khabar itu bagaikan petir! Dalam lelehan air mata,barulah segala perbuatan kita terhadap ibu menerpa satu persatu.

Oleh itu,jadilah diri anda sebagai bunga dalam keluarga dan bukannya duri yang akan memudarat orang lain.Ingat!….balasan Allah akan tertimpa kepada manusia yang menderhaka kepada kedua ibubapanya semasa didunia lagi.

Nukilan : Madah
Tarikh : October 14th 2008
Nukilan Oleh : fauzidatolela

Hits : 110




No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails